Verduurzaming speerpunt bij het bedrijfsleven
- december 10, 2024
Iedereen moet een bijdrage leveren aan het behoud van een leefbare aarde. Particulieren worden aangespoord om zuinig te zijn met gas en stroom en maatregelen te nemen om van hun woning een duurzaam huis te maken. Maar ook bedrijven moeten een duit in het zakje doen. Zij worden aangemoedigd om te innoveren en te investeren in duurzame machines, grondstoffen en productieprocessen.
Duurzame machines
Veel machines die in de bouw en zware industrie worden gebruikt, maken gebruik van een dieselmotor. Diesel is een vervuilende brandstof. Daarom worden er machines ontwikkeld die gebruik maken van een elektromotor. Onder andere KAESER Compresseurs loopt hiermee voorop. Zij ontwikkelen schroefcompressoren en zuigercompressoren voor verschillende toepassingen. Voorheen met een verbrandingsmotor, maar nu voornamelijk met elektromotoren. Een hele uitdaging, want de machine moet dezelfde prestaties kunnen leveren als zijn voorgangers. Daarnaast is er een uitdaging voor de gebruiker, want die moet de mogelijkheid hebben om de accu’s op te laden. Dat kan lang niet overal.
Steeds meer gebruik van elektriciteit
Als we massaal overstappen op het gebruik van stroom in plaats van fossiele brandstoffen dan heeft dat gevolgen voor het stroomnetwerk. Dat moet voldoende capaciteit kunnen leveren. Dit lukt niet overal en altijd. Als er nieuwe huizen worden gebouwd dan moet eerst worden bekeken of het mogelijk is om een stroomaansluiting te realiseren. Hiervoor moet het stroomnet dus worden aangepast. Dit probleem speelt niet alleen in België maar ook in andere Europese landen zoals Nederland. De energiebedrijven moeten hard aan de slag om ervoor te zorgen dat de capaciteit de komende jaren flink wordt verhoogd. Dat betekent ook dat er meer groene energie moet worden opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
Hoge investeringen
Naast elektrische machines komen er ook steeds meer elektrische vrachtwagens en bestelbussen. Ook daarvoor geldt dat ze accu’s hebben die moeten worden opgeladen en dus moet ook daarvoor de capaciteit worden uitgebreid. Vrachtwagens krijgen een steeds grotere actieradius waardoor ook transporten naar het buitenland met een elektrische vrachtwagen mogelijk worden. Een knelpunt voor bedrijven is wel dat de investeringskosten hoog zijn. Een elektrische machine is wel drie of meer keer duurder dan een machine met een verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor vrachtwagens en bestelbusjes. Dit houdt bedrijven tegen om te investeren, omdat ze er simpelweg de middelen niet voor hebben.
De overheid komt het bedrijfsleven tegemoet met subsidies, maar dit is niet altijd voldoende. Doordat bedrijven moeten investeren in een elektrisch wagen- en machinepark gaan hun prijzen omhoog. De investeringen moeten immers worden terugverdiend. Dit kan dan weer leiden tot verlies van klanten en opdrachten. De overheid doet overigens wel zijn best om orders te gunnen aan bedrijven met een duurzame offerte, ook als die duurder is dan die van een concurrent die een lagere duurzaamheidsinzet heeft. Hiermee willen de overheden een bijdrage leveren om duurzaam ondernemen te stimuleren.
Ik ben Anneke, een schrijver met een passie voor het verkennen van diverse onderwerpen. Van cultuur en reizen tot wetenschap en duurzaamheid, ik duik graag in nieuwe thema's en geniet van de uitdaging om complexe informatie op een toegankelijke en boeiende manier te verwoorden. Schrijven stelt me in staat om mijn nieuwsgierigheid te combineren met creativiteit, terwijl ik mijn lezers inspireer en informeer. Ik vind het belangrijk om altijd te blijven leren en mijn kennis met anderen te delen, waardoor ik voortdurend groei als schrijver en persoon. Mijn doel is om anderen aan te zetten tot nadenken en ontdekken.
Nieuwe blogs